top of page

Over ons

Aanleiding

"Aan de slag gaan bij Proefwerk bleek niet alleen een fijne en laagdrempelige manier met werken in het onderwijs te zijn, maar ook een buitengewoon leerzame en betekenisvolle ervaring. Het heeft mijn enthousiasme voor het onderwijs echt aangewakkerd en ik overweeg nu om mijn bevoegdheid te halen"

Iza Friederichs, studente Pedagogische Wetenschappen Universiteit Leiden & Proefwerker

Het onderwijs is op zoek naar een instroom van mensen die graag in het onderwijs willen werken. Ondanks de gebruikelijke methoden en extra geld blijft het tekort aan mensen alarmerend hoog (in het PO 9.800fte, in het VO 3.800fte, 2024). Dat vraagt om meer manieren om goede mensen en het onderwijs met elkaar te verbinden.

Nederland telt een kleine 800.000 studenten en jaarlijks starten zo’n 75.000 jongeren met hun eerste baan. Een groot deel twijfelt echter over de richting: 1 op de 5 studenten stopt diens studie en 59% van de beroepsbevolking geeft aan werk te doen waar diegene niet voor opgeleid is. Een kleine 50% van de jongeren tussen de 20 en 30 jaar geeft aan zich zorgen te maken over de samenleving en zich hier graag voor in te willen zetten. In die cijfers en doelgroep ziet Proefwerk een groot potentieel van jongeren die te winnen zijn voor het onderwijs: zowel als directe, relevante ondersteuning in de school als uiteindelijk mogelijk zelfs als bevoegd docent.

Missie 

Proefwerk heeft als missie om deze werelden met elkaar te verbinden, en ziet het onderwijs als de plek waar persoonlijke en maatschappelijke ontwikkeling elkaar in de kern raken. Dat betekent bij ons niet een paar uurtjes per week particuliere bijles of surveilleren: je committeert je voor één schoolseizoen en minimaal één dag per week aan een school zodat je een band opbouwt met leerlingen, docenten, en relevant resultaat levert voor de school. Voor onderwijsinstellingen stemmen we samen af waar behoefte aan is, welke rollen ingevuld kunnen worden en waar docenten ook in ondersteuning mee geholpen zijn.

 

Proefwerk was vanaf de oprichting al een sociale onderneming maar maakt in 2024 de overstap naar Stichting Proefwerk met de (statutair vastgelegde) missie voorop. Zo werken we zonder winstoogmerk, met betaalbare tarieven voor scholen, een goede baan met opleidingsmogelijkheden voor Proefwerkers en flexibele samenwerkingsvoorwaarden. We geloven met onze manier van werken een (nog) grotere groep jongeren met scholen te kunnen verbinden om zo samen het onderwijs duurzaam te versterken.

"Proefwerk ziet het onderwijs als een plek waar persoonlijke en maatschappelijke ontwikkeling in de kern bij elkaar komen"

Overtuiging van Proefwerk 

Proefwerkers.jpg

Ons team

Hermen foto.jpg
Emilie Barnasconi.jpg

Thea
van den Idsert

Netwerk
& bestuur

Hermen
Blok

Scholen
& opleiding

Piter-Jan
Goodijk 

Algemeen
& scholen

Sophie
Berger

Begeleiding
& kwaliteit 

Emilie
Barnasconi

Begeleiding
& funding

testimonial 1.jpg
testimonial 2.jpg

Een greep uit onze talentvolle, jonge mensen waarmee we in verschillende rollen het onderwijs versterken en meedenken over 'anders organiseren'. 

Dunya Bouchar
Rechten,
Vrije Universiteit, Amsterdam

Milla Windzak
Nederlands, 

Universiteit van Amsterdam

Jochem Beukenkamp
Kunstmatige Intelligentie,

Universiteit Utrecht

Nelke Eshuis
Geografie, Planologie en Milieu, 
Radboud Universiteit Nijmegen

Jaimy Ramnath
Rechten, 

Vrije Universiteit Amsterdam

Indy van Egteren
Gespecialiseerd pedagogisch medewerker, 
MBO Lelystad

Joram Abraham
Kunstmatige Intelligentie

Universiteit van Amsterdam

Deelan Sulaiman

Human Resource Management,

Windesheim Almere 

Romaïssa Bachri, 
Econometrics & Data Science, 

VU Amsterdam

Pia Termijn
Jeugdrecht, 

Universiteit Leiden 

Ouiam El Yaacoubi 
Pedagogische Wetenschappen, 

Universiteit Leiden

Charissa Laing 
Liberal Arts & Sciences, 

University College Utrecht

Rudi Iwema
Psychologie, 

Universiteit Utrecht

Romy Bakker
Human Resource Management, 

Hogeschool Utrecht

Loes van Nieuwkerk
Rechtsgeleerdheid, 

Universiteit Utrecht

Hannah Ricardo
PABO, 

Windesheim Almere

Rachel van Bakel
Toegepaste Psychologie, 

Hogeschool van Amsterdam

Inaya el Hatmi
Rechten, 

Windesheim Zwolle

Bonita Kranenburg 
Bedrijfskunde, 

Windesheim Zwolle

Iza Friederichs
Pedagogische Wetenschappen, 

Universiteit Utrecht

Charlotte Grootenboer
Lerarenopleiding Engels,

Hogeschool Utrecht

Jonatan van Nieuwburg
Teachers College,

Windesheim 

Ines van de Vijver
Interdisciplinaire Sociale Wetenschappen, 
Universiteit Utrecht

Gwen Mittemeijer
Pedagogische Wetenschappen,

Universiteit Leiden

Demi Manders
Fotografie,

Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (HKU)

Caillen Lakerink
Verpleegkunde,
Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN)

Billy Mae Nagtegaal 
Onderwijsasssistent in opleiding,
Deltion College

Zuma Knegjes
Creative Writing, 
ArtEZ, Arnhem

Bibi Reiniers 
Utrecht Law College, 

Universiteit Utrecht

Sarah Vlootman
European & International Law, 

VU Amsterdam 

Manuel Zwaan
Filosofie, 

Universiteit Utrecht

Carin Palte
Human Resource Management, 

Windesheim Flevoland

Bahar Rajabiani
Rechtsgeleerdheid, 

VU Amsterdam

Paulette Stam 
Fysiotherapie,

Hogeschool Utrecht

Ummuhan Kozan
(Business) Economics,

VU Amsterdam

Sanae Akachar
Rechten,
Windesheim Almere

bottom of page